Bara för killar?

Brunt, turkost, grönt, orange, keps, jeans och gympaskor verkar enligt massa människor vara endast för killar. Varje gång Mira har något av detta på sig, (vilket är i princip varje dag) så säger folk som ser henne "killen", "pojken" eller "han".  Mig gör det inget om människor tror att Mira är en han, det är inte det som det handlar om. Det som gör mig förannad är att det redan nu ska skrivas folk på näsan vilka färger och klädesplagg som ska användas på en hon eller en han. Dom är ju bebisar helt enkelt och en bebis måste väl kunna använda alla färger som är fina tycker jag!

Så här cool är iallafall Mira i sin nya keps!
Mira keps
Foto: Privat©


Kommentarer
Postat av: Åsa

Agaton blev tagen för tjej igår i sin röd- och vitrandiga tröja. Snacka om att folk har förutfattade meningar om färger på kläder....

2007-06-14 @ 13:23:03
URL: http://klasegon.blogg.se
Postat av: Jessica

Hej

Jag kan inte hålla med dig mer! Min Eric är född i aug
2006 och jag är en sån där mamma som tycker att ett barn ska vara fri att anv vilka färger han el hon vill. Men har märkt att det inte är helt oki i samhället. I killens familj är det "synd om barnet" ifall jag tex sätter på honom en röd el rosa färg. Är så rött på den inställningen! Folk pratar så vackert om att man måste arbeta med sina fördomar när det gäller hudfärg och bakgrund men börjar det inte någonstans? Om vi kunde börja med att inte lära våra barn att vissa saker och ting kan "bara tjejer ha" och andra saker "kan bara killar ha". Skapar redan i små år en känsla av ojämlikhet mellan könen. Ville markera vad jag tyckte i killens familj så medan alla småpojkar sprang omkring i sina frackar/kostymer med slips så hade min son på sig en jättefin maronröd velourdress. Det var en könsneutral dress men ändå röd. Alla pojkar fick så klart höra vad fina dom var utom Eric.... Vad gör man?
Kramar Jessica

2008-05-18 @ 12:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0